Odpowiedzialność za przelew bankowy

O wszystkim, co nie dotyczy weksli i windykacji, ale - według ciebie - powinno znaleźć się na tym forum
surowy-sledz
Posty: 4
Rejestracja: 23 lut 2018, 19:33

Odpowiedzialność za przelew bankowy

Post autor: surowy-sledz » 23 lut 2018, 19:58

Dzień dobry!

Chciałbym się dowiedzieć, jak wygląda odpowiedzialność za niedotarcie przelewu.

Przykład: Poważny biznesmen na burzliwe czasy działa schematycznie: dostaje fakturę + zleca przelew + patrzy, że w historii rachunku został odnotowany przelew na właściwą kwotę do właściwego człowieka = zapomina o problemie. Po jakimś czasie dzwoni do niego kontrahent i mówi, że nie dostał pieniędzy.

Biznesmen dysponuje dowodem wpłaty ("Dokument jest wydrukiem komputerowym i nie wymaga dodatkowych podpisów oraz stempla bankowego"), ale kontrahent po upływie terminu zapłaty wciąż nie ma pieniędzy.

A. Czy biznesmen jest w zwłoce ze świadczeniem?
B. Do kogo roszczenie ma kontrahent - (1) do biznesmena, (2) do banku biznesmena, (3) do własnego banku?
C. Jeśli w pytaniu B poprawna jest odpowiedź nr 1, to do kogo roszczenie ma biznesmen - do swojego banku czy do banku kontrahenta?
Awatar użytkownika
Lech
Administrator
Posty: 5375
Rejestracja: 23 lis 2010, 22:09
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Odpowiedzialność za przelew bankowy

Post autor: Lech » 24 lut 2018, 09:58

Uważam, że wierzyciel ma roszczenie o odsetki do dłużnika (dniem zapłaty jest bowiem dzień uznania rachunku wierzyciela), natomiast dłużnik może składać reklamacje do swojego banku, któremu zlecił przelew.
Pomoc prawna w sprawach wekslowych
kancelaria (małpa) kpwig.pl
Kontakt szyfrowany przez aplikację Telegram - @LechMa
surowy-sledz
Posty: 4
Rejestracja: 23 lut 2018, 19:33

Re: Odpowiedzialność za przelew bankowy

Post autor: surowy-sledz » 25 kwie 2018, 17:52

Lech pisze:
24 lut 2018, 09:58
Uważam, że wierzyciel ma roszczenie o odsetki do dłużnika (dniem zapłaty jest bowiem dzień uznania rachunku wierzyciela), natomiast dłużnik może składać reklamacje do swojego banku, któremu zlecił przelew.
Jakiś czas po napisaniu posta spotkała mnie trochę inna sytuacja. Mianowicie dostałem przelew od kogoś, kogo nie znam (czyli ktoś musiał się pomylić przy wpisywaniu numeru konta). I teraz, chcąc pielęgnować w sobie uczciwość, chciałbym te pieniądze oddać bez ujawniania swoich danych (to, że ktoś zdołał je do mnie wysłać, nie znaczy, że mnie zna, bo w polach typu "Tytuł" czy "Dane adresata" można wpisać cokolwiek). Teoretycznie mógłbym to zrobić za pośrednictwem BlueCash (bo wtedy odbiorca przelewu - jako nadawcę - widzi spółkę BlueCash, a nie mnie), ale to kosztowałoby 5 zł (które musiałbym odjąć z tej sumy, którą błędnie dostałem). Zadzwoniłem więc do swojego banku i spytałem o procedurę, ale dowiedziałem się, że taka procedura nie istnieje (bo zwykle to nadawca robi raban, a nie odbiorca). Z ciekawości popytałem w innych bankach (PKOBP, ING, Alior, Nest, BZWBK, Credit-Agricole, mBank) i odpowiedź była zawsze taka, że Bank nie ma możliwości zwrócenia pieniędzy anonimowo i jedyne, co mogę zrobić, to reklamacja.

Z perspektywy wierzyciela, to niech już wejdą te przepisy ułatwiające "cofnięcie" błędnego przelewu, bo w tej chwili pozostaje art. 405 k.c. (bezpodstawne wzbogacenie), ale czy któryś Bank ujawni dane osobowe posiadacza rachunku, skoro jest to tajemnica bankowa?
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości